Is jouw theater(sport)groep toe aan de volgende stap? Of juist aan een terugkeer naar de basis? Ik begeleid het graag met een eenmalige workshop of lessenreeks die is toegesneden op jullie niveau en behoefte. Mijn doel is altijd om binnen een positieve sfeer alle spelers uit te dagen en met gerichte feedback te helpen het maximale uit hun mogelijkheden te halen. Ik gaf/geef les bij ondermeer Placebo, De Lelijke Eendjes, TVA, Tartrek, Moeders Mooiste, TSGP, Totdat de dom valt, One Trick Ponies, Expreszo, Withlof, Joepie, Buiten Bereik, De moeder van Wim, Ulteam, Salamie en Rocky Amaretto.

Hier een greep uit de thema’s waar ik graag mee aan de slag ga:

  • Improweerwolven

    Improweerwolven is een combinatie van improvisatie-theater en het populaire spel Weerwolven van Wakkerdam. Ik ontwikkelde het concept in 2010 samen met Jacqueline Fleskens en sindsdien is het uitgegroeid tot het meest gespeelde Nederlandse improvisatie-format. Improweerwolven is een uitdagende longform, waarbij de spelers het dorpje Wakkerdam en haar inwoners neerzetten. Als er een weerwolven-plaag uitbreekt, sterft er iedere nacht een onschuldige burger. Met alle gevolgen van dien voor de andere bewoners. Het is aan het publiek om de weerwolven te ontmaskeren voor het te laat is. Ik gaf al tientallen workshops en speelde het van Groningen tot Leuven en van Finland tot Frankrijk.

  • Het Acteer-Spel

    Met een eigen Bliksemfles-kaartspel duiken we in een aantal acteer-technieken. Je leert hoe je een scene opbouwt en ervoor zorgt dat er lekker veel op het spel staat (raising the stakes!). De nadruk ligt erop het verhaal geloofwaardig neer te zetten en boeiend te houden. Meteen toepasbaar in bijvoorbeeld De Vloer Op-scenes maar het is voor iedere theatermaker handig het Acteer-spel te kennen.

  • Verhalende improvisatie

    Of het nou in losse scènes is of als onderdeel van een longform: verhalen vertellen is een belangrijk element van improvisatie. Maar hoe bouw je een goed verhaal op? Hoe neem je op overtuigende en natuurlijke manier het publiek er in mee? En hoe wissel je dat af met gespeelde scenes achter de vierde wand? Daar help ik je met concrete technieken graag mee op weg.

  • Presenteren, captainen en rechteren

    Veel theatersportgroepen oefenen wekelijks op het spelen van games en scènes, maar vergeten daarbij andere ingrediënten voor een geslaagde voorstelling: de taken van de presentator, teamcaptain en rechter. Ik vind die rollen ontzettend belangrijk voor een geslaagde voorstelling en ga er graag mee aan de slag om die optimaal te benutten.

  • De onderstroom: diepgang in impro

    Heb je wel eens een onbevredigend gevoel na een improvisatie-show omdat het eigenlijk nergens over ging? Of wil je ook wel eens vijf punten voor inhoud als je meedoet aan een toernooi? Ga dan op zoek naar de onderstroom in je scènes. En nee, dat betekent wat mij betreft niet een portie melodrama toevoegen. Wat dan wel, dat behandel ik graag in een les of workshop.

  • Ongebaande paden: nieuwe games & formats

    Wil jij je improvisatieshow echt naar je hand zetten of ben je uitgekeken op de bestaande vormen die je tot nu toe hebt gespeeld? Daag jezelf dan eens uit en verzin je eigen spelvorm of voorstelling. Deze workshop voert je langs de verschillende stappen die je moet zetten: van vrijuit denken en fantaseren tot de praktische uitvoering ervan. We sluiten af met de vuurdoop van (één van de) nieuwe concepten.

  • Impro in het wild

    Improvisatie is grenzeloos en dat brengen we in de praktijk in de workshop Impro in het Wild. Na een gedegen voorbereiding verlaten we de veilige muren van het theater of de oefenruimte en trekken we de wijde wereld in om te spelen op alledaagse locaties. Niet als straattheater, maar als undercover acteurs. Voor veel spelers een uitdagende ervaring om nooit te vergeten

  • Van accepteren naar incasseren

    Bij de meeste improvisatie-spelers is het er flink ingestampt: accepteren. En jazeker, het is ook een belangrijke vaardigheid die helpt snel verhalen op te bouwen. Maar om die verhalen ook daadwerkelijk interessant te maken en de peronages tot leven te wekken is het minstens zo belangrijk om te incasseren. Wat je tegenspeler zegt of doet, maar ook je eigen gedrag of opmerkingen. In zowel lichte als meer serieuze scènes een onmisbaar spel-element. Ik help graag dat toe te passen en aan te scherpen.

  • Zien wat er is

    Wie oog heeft voor wat er al is in een scène, hoeft minder te bedenken. Daardoor gaat het improviseren gemakkelijker en ontstaan hele andere verhalen. Met gerichte oefeningen leer je bewuster te zijn van wat er al is. En dat is meestal meer dan je denkt.

“Sytse is als docent enthousiast en motiveert spelers van elk niveau. Hij voelt moeiteloos aan wanneer iemand wat extra hulp kan gebruiken. En die hulp brengt hij dan op een opbouwende manier, als een waardevolle tip voor de toekomst en met een typisch vleugje Wilman-humor. Sytse helpt spelers vertrouwen krijgen in hun eigen spel en geeft bruikbare tips hoe spelers samen het beste uit een scène kunnen halen.”

Roos Slingerland Improvisatie-actrice